Adviseur Omgevingswet

Reageer voor: 26-08-2024

Ben jij een ervaren adviseur met een passie voor provincies en de Omgevingswet? Weet jij als geen ander de behoeften van gebruikers te achterhalen en om te zetten naar helder advies? Dan is BIJ12 op zoek naar jou!

  • Utrecht
  • 28 - 36 uur
  • Schaal 11
  • 1 jaar
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Als onderdeel van het Interprovinciaal Overleg (IPO) verzamelt BIJ12 kennis en informatie over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Wij streven naar uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Goede opdrachten (opdrachtgever – opdrachtnemer), resultaat en samenwerken staan bij ons hoog in het vaandel. Wil jij meer weten? Bezoek www.bij12.nl of (meer specifiek: Omgevingswet – BIJ12) bekijk de kennismakingsbrochure, en/of de kennismakingsfilm.

Over de functie

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De opgave voor de komende jaren is om de verbeterdoelen van de Omgevingswet te realiseren. Die ontwikkeling dient zowel gemaakt te worden op de dienstverlening, de doorontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) als op beleid, wet- en regelgeving en anders te gaan werken.

Het DSO ondersteunt bij de uitvoering van de Omgevingswet. Het bestaat uit lokale systemen van overheden en de onderdelen van de landelijke voorziening (DSO-LV), zoals het Omgevingsloket. De provincies zijn (samen met de andere bevoegde gezagen) medeverantwoordelijk voor het beheer en de doorontwikkeling van het DSO-LV. Ze hebben een rol als gebruiker én als medeopdrachtgever en -financier. Daarnaast zijn provincies verantwoordelijk voor een goede implementatie van de Omgevingswet, inclusief de doorvertaling naar beleid en regelgeving en de dienstverlening naar initiatiefnemers. De vereniging IPO ondersteunt de provincies in deze opgave en behartigt de belangen van de provincies bij de landelijke organisaties, zoals het inbrengen van verbeteringen vanuit gebruikersoogpunt, richting geven aan de ontwikkeling van nieuwe DSO-functionaliteiten en het voeden van de strategische discussie. De coördinatie van de strategische en bestuurlijke input vanuit de provincies op ontwikkelingen rond de Omgevingswet en het DSO is belegd bij het IPO-bureau. Het ophalen van input van provinciale gebruikers op tactisch en operationeel niveau is belegd bij BIJ12.

Dit ga je doen

Je werkt samen met de programmamanager, communicatieadviseur en Business Liaison Managers (BLM) aan het vormgeven van de samenwerking met provincies en andere interbestuurlijke partners.

In jouw rol als adviseur ben jij secretaris binnen het team, ondersteun je bij de implementatie van verschillende projecten en bij de praktische uitvoering van vraagstukken. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het opzetten en coördineren van de benodigde processen. Je neemt actief deel aan diverse interbestuurlijke overleggen en slaat de brug tussen technische aspecten en inhoudelijke uitdagingen. Op operationeel niveau verzorg je goed doordachte technische en inhoudelijke input op interprovinciaal niveau. Deze input is essentieel voor zowel de besprekingen met de opdrachtgever over de randvoorwaarden (scope/tijd/geld), als voor de concrete ontwikkelingen binnen de tactische en operationele beheerorganisaties. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het organiseren en faciliteren van de kennisuitwisseling die hiervoor nodig is. Kortom, een veelzijdige functie waarin je een cruciale rol speelt in het soepel laten verlopen van diverse processen.

Dit ben jij

Als adviseur ben je een cruciale gesprekspartner op alle niveaus – strategisch, tactisch en operationeel. Kenmerkend voor jou zijn klantgerichtheid, pro-activiteit en een verbindende aanpak. Het schakelen tussen verschillende niveaus gaat je goed af en je bent bedreven in het opstellen van adviezen. Het creëren van draagvlak binnen de 12 provincies is voor jou geen uitdaging, maar een kans. Je hebt een scherp oog voor relevante ontwikkelingen en weet deze feilloos te vertalen naar mogelijke kansen en uitdagingen voor provincies. Met jouw resultaatgerichte en gestructureerde aanpak behaal je succes. Je bent bedreven in oordeelsvorming en weet anderen te overtuigen met heldere communicatie en een doelgerichte aanpak. Je gedijt in een omgeving die gekenmerkt wordt door collegialiteit en professionaliteit, waarin zowel de medewerkers als de inhoud van het werk centraal staan.

Verder heb je:

  • HBO/ WO werk- en denkniveau.
  • Aantoonbare ervaring in het leiden van doorontwikkelingsprojecten en het faciliteren van groepen.
  • Uitstekende organisatorische en communicatieve vaardigheden.
  • Affiniteit met de publieke sector en ervaring met provinciale processen en partners.
  • Kennis van de Omgevingswet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet of de bereidheid je die kennis eigen te maken.
  • Kennis van het taakveld van provincies en ervaring met het werken voor provincies en hun ketenpartners is een pré.

Wij bieden je:

  • Een uitdagende positie in een energieke werkomgeving voor 28 uur tot 36 uur per week (0,80 – 1,00 fte) voor een jaar met mogelijkheid tot verlenging. Detachering vanuit je huidige werkkring (bijvoorbeeld een provincie) is bespreekbaar.
  • Een salaris tussen € 4.128,86 en € 5.827,12 per maand (schaal 11 CAO Provincies) afhankelijk van ervaring, op basis van 36 uur per week. Afhankelijk van ervaring en kwalificaties is een arbeidsmarkttoelage bespreekbaar.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van circa 22%, inclusief 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd, worden gespaard of worden ingezet voor bepaalde aankopen zoals een fiets, opleiding of thuiswerkplek.
  • Een volledige vergoeding voor woon-werkverkeer op basis van OV 1e klas.
  • Een telefoon en laptop van BIJ12.
  • Een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid van € 6.000,- per 5 jaar.
  • Flexibiliteit tussen thuis- en kantoorwerken.
  • Een moderne, stimulerende en open werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station.

Reageren op deze functie?

Herken je jezelf in het profiel en competenties en denk je een goede invulling te geven aan deze functie? Stuur dan je motivatiebrief samen met je cv naar HR via vacature@bij12.nl. Doe dit uiterlijk op 25 augustus 2024. De sollicitatiegesprekken worden ingepland na 26 augustus 2024. De vacature wordt omwille van de voortgang tegelijk intern en extern opengesteld. Er zijn geen interen kandidaten bekend. Bij gelijke geschiktheid krijgen interne kandidaten voorrang.

Voor meer informatie over de inhoud van deze functie kun je contact opnemen met Johan Kobes (Programmamanager) op telefoonnummer 06-15308529. Informatie over IPOvereniging, BIJ12, organisatie en dergelijke kan worden verkregen via Frank Samsen (unitmanager BIJ12) op telefoonnummer 06-2515 2306. Bij geen gehoor kun je bellen met Elise van Leest, adviseur Omgevingswet, via EvLeest@ipo.nl of 06-4112 0728.

Toch niet de vacature voor jou?