Junior adviseur Public Affairs
Reageer voor: 04-04-2025Volg je de politieke ontwikkelingen in Den Haag en Brussel op de voet? Ben je ook nog eens een nieuwsjunk met ervaring in de Eerste of Tweede Kamer, de politiek en journalistiek? Snap je als geen ander hoe deze info door te vertalen naar voor jouw opdrachtgever relevante kansen. En is netwerken en samenwerken je tweede natuur? Plus zet je deze kennis graag in voor de provincies? Dan maken we graag kennis!
Dit zijn wij
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun unieke geschiedenis, cultuur en kenmerken. Hoewel ze verschillend zijn, spelen alle twaalf een cruciale rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau. Denk aan thema’s als water, wonen, energie, natuur en landbouw. Het Interprovinciaal Overleg (IPO) is de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO werkt in het hart van landelijke beleidsontwikkeling. Wij werken in alle relevante landelijke netwerken samen met Rijk, VNG en Unie van Waterschappen en andere partners. Daarbij brengen wij in wat provincies nodig hebben en helpen we provincies bij het verder brengen van gemaakte afspraken. Binnen de Vereniging IPO werken IPO, BIJ12 in Utrecht en het Huis van Nederlandse Provincies in Brussel samen.
Dit is het team
Het team Public Affairs en Communicatie werkt voor de Vereniging IPO. Het team bestaat uit lobbyisten, woordvoerders en communicatieadviseurs van IPO, BIJ12 en het Huis van de Nederlandse Provincies. Er wordt nauw samengewerkt met de collega lobbyisten van de provincies, de communicatieprofessionals van de provincies, de VNG, Unie van Waterschappen en departementen en de collega’s van het Verenigingsbureau. En uiteraard met de beleidscollega’s.
Dit doe jij
Je volgt de politieke ontwikkelingen in Den Haag en Brussel op de voet. Samen met de senior collega en trainee Public Affairs, de collega lobbyisten bij de provincies, het communicatieteam en beleidscollega’s, stel je de lobbyagenda op. Je geeft invulling aan jouw dossiers binnen de agenda. Ook draag je zorg voor de uitvoering daarvan: van het opstellen van een position paper, contact met Kamerleden tot het organiseren van een werkbezoek van bijvoorbeeld een Kamerlid. Samen met de beleidscollega’s en de provinciale lobbyisten stel je lobbyboodschappen op, waarin de positie en de belangen van de provincies duidelijk naar voren worden gebracht.
Daarnaast:
- Ben je sparringpartner binnen de organisatie: je signaleert politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en brengt deze actief onder de aandacht
- Adviseer je de directie, beleidsmedewerkers en het bestuur over kansrijke lobbytrajecten
- Zoek je actief naar mogelijkheden om coalities te smeden rondom thema’s die voor de provincies belangrijk zijn
- Zorg je samen met je collega’s in het communicatieteam voor een samenhangende en consistente aanpak in de lobby en communicatieve uitingen
- Verzorg je samen met collega’s presentaties over lobby en de Tweede Kamer
Dit breng je mee
- Een afgeronde HBO-opleiding op het terrein van Communicatie, Journalistiek, Bestuurskunde of vergelijkbaar
- Minimaal 3 jaar werkervaring in een voor deze functie relevante organisatie
- Aantoonbare werkervaring in de Eerste of Tweede Kamer of bij een politieke partij
- Aantoonbare werkervaring op het gebied van lobby en Public Affairs
- Aantoonbare ervaring met werken voor bestuurders
- Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen en geven van presentaties
- Aantoonbare werkervaring op het gebied van journalistieke producties
- Aantoonbare werkervaring als woordvoerder, communicatieadviseur of adviseur campagnes
Plus:
- Je weet effectief en overtuigend te opereren in een krachtenveld met tegengestelde belangen
- Je bent een verbinder pur sang en teamspeler
- Je bent tactvol, diplomatiek, creatief, flexibel en hands on
- Durft knopen door te pakken en knopen door te hakken
- En hebt een gezonde dosis relativeringsvermogen en humor
Dit bieden wij
- Een tijdelijk contract voor één jaar
- Een salaris in schaal 11, minimaal € 4.232,08 en maximaal € 5.972,80 bruto (o.b.v. fulltime)
- Een ABP-pensioen
- Een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid Budget van €6.000 per vijf jaar
- Een keuzebudget van 21,82% voor extra vrije tijd, studie of meer salaris
- Een 1e klas NS Businesscard, voor woon/werk en zakelijke reizen
- Een telefoon en laptop
- Deelname aan kennis- en leerateliers waarmee jij je kunt ontwikkelen in je rol
- Een groot en interessant netwerk
- Een prachtige werkplek op loopafstand van het station CS van Utrecht en Den Haag
- Ruimte voor tijd- en plaats onafhankelijk werken
Dit is de manier om te solliciteren of reageren
Ben je enthousiast en wil je graag dat wij jou leren kennen? Stuur dan je motivatiebrief samen met je cv naar HR via vacatures@ipo.nl voor 4 april aanstaande. De vacature wordt gelijktijdig intern en extern geplaatst.
Heb je nog vragen of wil je meer weten over de inhoud van de functie? Dan kun je bellen met recruiter Tammy Maduro via telefoonnummer 06-25405322.
Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.