Toelichtingen gepubliceerd over waardebepaling rund en paard bij wolvenschade
27 september 2024BIJ12 heeft toelichtingen gepubliceerd over de waardebepaling van gehouden runderen en paarden bij...
Lees meer
Door een groeiende wolvenpopulatie komt het ook vaker voor dat een wolf wordt aangereden in het verkeer. Dode wolven worden in opdracht van provincies onderzocht op onder andere de doodsoorzaak en verschillende ecologische aspecten. Met DNA-analyse wordt geslacht en individu onderzocht. Dit valt onder de monitoringsopdracht van BIJ12. Hieronder lees je wat je moet doen na aan aanrijding met een wolf, hoe dit verder wordt afgehandeld en geven we inzicht in de dood aangetroffen wolven in Nederland.
De wolf is een (Europees) beschermde diersoort. Provincies zijn verantwoordelijk om via het Rijk aan Europa te rapporteren hoe de wolvenpopulatie zich ontwikkelt. Dit vormt de kern van de monitoring zoals in het Interprovinciaal wolvenplanDeze link opent in een nieuw tabblad is opgenomen. BIJ12 coördineert de monitoring. Met DNA-onderzoek bij dode wolven kan in in beeld worden gebracht om welke wolf het gaat en bij welke roedel het dier hoorde. Een autopsie is van belang om de doodsoorzaak vast te stellen en om eventuele onderliggende (besmettelijke) ziekten te constateren.
De provincies hebben afspraken gemaakt hoe we omgaan met de wolf en hoe aanrijdingen met wolven worden afgehandeld. De afhandeling van aangereden wolven is vastgelegd in de Interprovinciaal wolvenplan Addendum 2023 – Interventie richtlijnenDeze link opent in een nieuw tabblad (pagina 15 t/m 17), die zijn toegevoegd aan het Interprovinciaal wolvenplanDeze link opent in een nieuw tabblad en het Interprovinciaal wolvenplan Addendum 2023Deze link opent in een nieuw tabblad. Hieronder zijn de stappen van de melding bij een aanrijding of vondst, het vaststellen van de toedracht, de berging van het dier tot en met de autopsie en de onderzoeksresultaten toegelicht.
Na een aanrijding, roept de meldkamer van de politie een daarvoor betrokken deskundige op. Via de politie wordt ook de provincie en BIJ12/Wolvenmeldpunt geïnformeerd.
Een politieagent voert op de plaats van de vondst of aanrijding een onderzoek uit om de toedracht in kaart te brengen. De politie stelt bijvoorbeeld via de bestuurder en/of getuigen vast of het dier door een aanrijding om het leven is gekomen. Indien er geen indicatie is van een eventueel misdrijf wordt een medewerker van Wageningen Environmental Research (WENR)Deze link opent in een nieuw tabblad opgeroepen om het dier nader te analyseren en af te voeren voor vervolgonderzoek.
Wanneer bij een dode wolf uit het onderzoek ter plaatse, de eerste sectie of het vervolgonderzoek blijkt dat het om een niet-natuurlijk overlijden kan gaan (anders dan een aanrijding zonder opzet), is dit voor de politie aanleiding om vervolgonderzoek te doen. Vanaf dat moment is de politie het aanspreekpunt.
Hoe de berging van het dier wordt afgehandeld verschilt per situatie. Indien mogelijk kan de opgeroepen deskundige na een eerste beoordeling het dier meenemen voor nader onderzoek. Het dier mag pas verplaatst worden ná het sporenonderzoek. Vanwege de veiligheid is dit niet altijd mogelijk, denk hierbij aan de vrije doorgang van verkeer bij (drukke) (snel)wegen. In dat geval is de persoon of organisatie die het dier verplaatst, of laat verplaatsen in samenspraak met bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, verantwoordelijk om de vondstsituatie te documenteren en met foto’s vast te leggen. Het dier wordt vervolgens overgebracht naar Dutch Wildlife Health Centre (DWHC)Deze link opent in een nieuw tabblad van de Universiteit Utrecht voor verder onderzoek door DWHC en WENR.
Onderzoekers van het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC)Deze link opent in een nieuw tabblad van Universiteit Utrecht en Wageningen Environmental Research (WENR)Deze link opent in een nieuw tabblad voeren sectie uit op het dier. DWHC verricht veterinair onderzoek zoals de doodsoorzaak en eventueel onderliggende ziekten. WENR verricht dierecologisch onderzoek en richt zich hierbij op leeftijd, geslacht, conditie, voortplantingsstatus en voedselkeuze. Wanneer mogelijk wordt de eventuele maaginhoud veiliggesteld en beoordeeld op samenstelling. Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek in Vlaanderen toont in de video onderaan deze pagina, de autopsie van GW979m, het ouderdier van de Vlaamse Hechtel-Eksel roedel. Bekijk hoe de autopsie verloopt en welke kennis wordt opgedaan.
De onderzoeksresultaten van dood aangetroffen wolven worden gedeeld in de voortgangsrapportage over de activiteit van de wolf in Nederland.
Hieronder is een overzicht te vinden met de bij BIJ12 gemelde en bekende in Nederland aangereden of dood aangetroffen wolven. Voor een aanrijding of vondst wordt geen nieuwsbericht gepubliceerd, tenzij een provincie anders besluit.
Datum omgekomen | Oorzaak | Locatie | Individu | Voor het eerst in NL vastgesteld op DNA |
---|---|---|---|---|
10-11-24 | Onbekend, vermoedelijk verkeersongeval | Woensdrecht, A4 (Noord-Brabant) | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
09-11-24 | Onbekend, vermoedelijk verkeersongeval | Leersum, N226 (Utrecht) | Nog niet bekend, mannelijk individu | Nog niet bekend |
03-11-24 | Verkeersongeval | Otterlo, N310 (Gelderland) | Nog niet bekend, vrouwelijk individu | Nog niet bekend |
29-10-24 | Nooddoding na aanrijding | Hoog Soeren, N344 (Gelderland) | Nog niet bekend, mannelijk individu | Nog niet bekend |
26-09-24 | Onbekend, vermoedelijk verkeersongeval | Otterlo, N310 (Gelderland) | Nog niet bekend, één mannelijk individu en twee vrouwelijke individuen | Nog niet bekend |
Onbekend; karkas gevonden 20-9-2024 | Onbekend, vermoedelijk predatie wolf | Hoge Veluwe (Gelderland) | Nog niet bekend, mannelijk individu | Nog niet bekend |
05-09-24 | Verkeersongeval | Harskamp (Gelderland) | GW3695m | september-23 |
24-08-24 | Verkeersongeval | Putten, A28 (Gelderland) | GW3425m | juni-23 |
Onbekend; karkas gevonden 14-8-2024 | Vermoedelijk predatie wolf | Hoge Veluwe (Gelderland) | GW3012f | oktober-22 |
11-06-24 | Verkeersongeval | Ulvenhout, A58 (Noord-Brabant) | GW3826m | juni-24 |
Onbekend; karkas gevonden 23-5-2024 | Onbekend, vermoedelijke natuurlijke doodsoorzaak | Hoog Soeren (Gelderland) | GW4411m | mei-24 |
04-04-24 | Verkeersongeval | Sittard, N297 (Limburg) | GW4246f | april-24 |
21-03-24 | Verkeersongeval | Spier, A28 (Drenthe) | GW4245m | maart-24 |
23-02-24 | Verkeersongeval | Ede (Gelderland) | GW4244f | februari-24 |
18-12-23 | Verkeersongeval | Ermelo, N302 (Gelderland) | GW3884m | december-23 |
13-12-23 | Verkeersongeval | Leusden, N227 (Utrecht) | GW3814f | december-23 |
07-12-23 | Aanrijding met trein | Hoog Soeren (Gelderland) | GW3243f | april-23 |
06-12-23 | Aanrijding met trein | Ede (Gelderland) | GW3883f | december-23 |
01-12-23 | Vermoedelijk predatie wolf | Elspeet (Gelderland) | GW3693f | oktober-23 |
23-11-23 | Natuurlijke dood | Uddel (Gelderland) | GW3875m | november-23 |
24-10-23 | Aanrijding met trein | Winterswijk (Gelderland) | GW3647f | oktober-23 |
Onbekend; karkas gevonden 07-09-2023 | Onbekend, vermoedelijk natuurlijke doodsoorzaak | Hoge Veluwe (Gelderland) | GW3873f | september-23 |
28-08-23 | Verkeersongeval | Arnhem, A12 (Gelderland) | GW3158m | november-22 |
09-07-23 | Afschot na probleemsituatie | Wapse (Drenthe) | GW3151m | november-22 |
30-05-23 | Vermoedelijk aanrijding | Midden-Veluwe (Gelderland) | GW960f | augustus-18 |
13-04-23 | Nooddoding na aanrijding | Zevenaar, A12 (Gelderland) | GW2937m | april-23 |
05-03-23 | Verkeersongeval | Grathem-Kelpen-Oler, A2 (Limburg) | GW3065f | maart-23 |
03-03-23 | Verkeersongeval | Vught/Sint-Michielsgestel, A2 (Noord-Brabant) | GW3236f | maart-23 |
16-01-23 | Verkeersongeval | Hoogersmilde (Drenthe) | GW3153f | januari-23 |
11-01-23 | Verkeersongeval | Beesd, A2 (Gelderland) | GW2905m | mei-22 |
21-09-22 | Onbekend | Heerde, A50 (Gelderland) | GW2932m | september-22 |
05-06-22 | Verkeersongeval | Apeldoorn Noord, A50 (Gelderland) | GW2669f | maart-22 |
09-04-22 | Verkeersongeval | Nederweert, A2 (Limburg) | GW2379m | april-22 |
Onbekend; karkas gevonden eind februari 2022 | Verdachte omstandigheden | Ugchelen (Gelderland) | GW3154m | februari-22 |
15-02-22 | Verkeersongeval | Weert, A2 (Limburg) | GW2433m | februari-22 |
17-01-22 | Verkeersongeval | Ekenrooi, A67 (Noord-Brabant) | GW2432m | januari-22 |
22-12-21 | Verkeersongeval | Elspeet, N310 (Gelderland) | GW1964m | januari-21 |
01-10-21 | Stroperij | Stroe (Gelderland) | GW1490m | november-20 |
28-05-21 | Verkeersongeval | Appelscha, N381 (Fryslân) | GW2362m | mei-21 |
06-03-21 | Verkeersongeval | Ede, N224 (Gelderland) | GW1729f | juni-20 |
04-03-20 | Verkeersongeval | Epe, [weg onbekend] (Gelderland) | GW1626m | maart-20 |
13-11-17 | Verkeersongeval | Kloosterhaar, N343 (Overijssel) | GW843m | november-17 |
03-03-17 | Verkeersongeval | Hoogeveen, A28 (Drenthe) | GW657m | maart-17 |
CE= Centraal-Europa |
Dode wolven worden in opdracht van provincies onderzocht op onder andere de doodsoorzaak en verschillende ecologische aspecten. Onderzoekers van het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC)Deze link opent in een nieuw tabblad van Universiteit Utrecht en Wageningen Environmental Research (WENR)Deze link opent in een nieuw tabblad voeren sectie uit op het dier. DWHC verricht veterinair onderzoek zoals de doodsoorzaak en eventueel onderliggende ziekten. WENR verricht dierecologisch onderzoek en richt zich hierbij op leeftijd, geslacht, conditie, voortplantingsstatus en voedselkeuze. Van elke dood dier wordt ook DNA afgenomen om het individu te bepalen. De DNA-analyse vindt plaats bij de reguliere, periodieke analyses van waarnemingen en schadegevallen. De onderzoeksresultaten deelt BIJ12 in opdracht van de provincies in de voortgangsrapportage over de activiteit van de wolf.
Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek in Vlaanderen toont in deze video de autopsie van GW979m, het aangereden ouderdier van de Vlaamse Hechtel-Eksel roedel. De onderzoekers laten zien hoe de autopsie verloopt, welk onderzoek er wordt uitgevoerd en welke kennis wordt opgedaan.
Bron: Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek België
Disclaimer: BIJ12 is geen eigenaar van deze video en niet betrokken geweest bij de productie van de video. BIJ12 is daarom niet verantwoordelijk voor de inhoud van de video.