Business Liaison Manager (BLM) Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) VTH-keten en PLAN-keten

Reageer voor: 25-08-2024

Ben jij een uitstekende netwerker en gebruikersvertegenwoordiger die thuis is in de wereld van provincies en de omgevingswet? En weet jij de wensen van gebruikers op te halen en deze te vertalen naar een gedegen advies? Dan is BIJ12 op zoek naar jou!

  • Utrecht
  • 32 - 36 uur
  • Schaal 12
  • 1 jaar
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Als onderdeel van het Interprovinciaal Overleg (IPO) verzamelt BIJ12 kennis en informatie over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Wij streven naar uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Goede opdrachten (opdrachtgever – opdrachtnemer), resultaat en samenwerken staan bij ons hoog in het vaandel.  Wil je meer weten? Bezoek www.bij12.nl of (meer specifiek:  Omgevingswet – BIJ12) bekijk onze de kennismakingsbrochure, en/ of de kennismakingsfilm.

Over de functie:

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. Meer gemak voor initiatiefnemers, kortere procedures en een betere informatievoorziening gaan ervoor zorgen dat veranderingen in de fysieke leefomgeving eenvoudiger en beter tot stand kunnen komen met behoud van duurzaamheid, kwaliteit en rechtszekerheid. Om dit te ondersteunen, is de afgelopen jaren door alle overheden gezamenlijk gebouwd aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). In het DSO:

  • oriënteren initiatiefnemers zich op de juridische regels uit landelijke en lokale omgevingsinstrumenten – zoals omgevingsverordeningen – die gelden op een bepaalde plaats,
  • controleren of er voor de voorgenomen activiteiten een vergunning- of meldingsplicht geldt; en
  • dienen vervolgens vergunningaanvragen of meldingen in bij het bevoegd gezag.

De komende jaren wordt het DSO verder ontwikkeld. Jij kunt hierin een centrale rol spelen door de vraag van de provincies en het aanbod van het ontwikkelprogramma bij elkaar te brengen. Door de gebruiker van het Omgevingsloket centraal te stellen, zoek je samen met provincies, gemeenten, waterschappen en het Rijk naar oplossingen die bijdragen aan verdere verbetering en vereenvoudiging van besluitvorming in de fysieke leefomgeving.

Binnen de ontwikkeling van het DSO maken we een onderscheid in de VTH-keten (Vergunningen, Toezicht en Handhaving) en de Plan-keten (Planvorming, omgevings-documenten en toepasbare regels). Samen met de programmamanager Omgevingswet en de adviseur Omgevingswet behartig je als Business Liaison Manager (BLM VTH-keten en BLM PLAN-keten) de provinciale belangen bij de ontwikkeling van het DSO. Je voert de regie op de ontwikkeling en uitvoering van het DSO in al zijn facetten, zowel centraal als decentraal. Je analyseert op basis van brede kennis van vraagstukken en ontwikkelingen binnen de provincie en DSO, creëert oplossingsrichtingen voor de korte en middellange termijn en zorgt voor verbinding van aandachtsgebieden en stakeholders in een context die zich kenmerkt door zeer complexe belangentegenstellingen en een grote diversiteit aan stakeholders, door:

  • deel te nemen aan diverse (interbestuurlijke) DSO-overleggen;
  • de noodzakelijke betrokkenheid en vraagsturing vanuit de provincies te organiseren;
  • te zorgen voor regelmatige terugkoppeling en informatie-uitwisseling met de experts – zowel vakinhoudelijk als op het terrein van digitalisering en informatievoorziening – van alle provincies;
  • een bijdrage te leveren aan besluitvorming op ambtelijk en bestuurlijk niveau.

Daarbij heb je een scherp oog voor de diverse belangen, onderhoud je een stevig netwerk binnen en buiten provincies, maak je optimaal (her)gebruik van kennis en ervaring die bij provincies al aanwezig is en weet je te allen tijde de gebruiker centraal te stellen. Je bent een enthousiaste teamspeler die initiatief durft te nemen, resultaatgericht is en die heeft aangetoond een relevant netwerk te kunnen onderhouden. Je weet – op basis van creativiteit en omgevingssensitiviteit – de brug te slaan tussen de wereld van beleid en uitvoering enerzijds en de wereld van informatie, systemen en ICT-oplossingen anderzijds.

Dit breng je mee:

  • een academisch werk- en denkniveau;
  • een stevige persoonlijkheid die zowel dienstbaar is, maar ook accuraat, doortastend en resultaatgericht;
  • voldoende werkervaring op het snijvlak van de inhoud (werkprocessen, business analyse) en van de digitalisering (informatievoorziening, informatieanalyse, gegevensmanagement, informatiearchitectuur, enz.);
  • ervaring met SAFe/ Agile werkprocessen;
  • in staat de kennis en analyse om te zetten in een helder advies en dat ook actief uit te dragen en te verdedigen;
  • ervaring in projectmatig en programmatisch werken in een complexe keten van overheden en andere partijen (initiatiefnemers en belanghebbenden);
  • bekendheid met het DSO en je leert hier graag meer over;
  • liefst ook kennis van- en ervaring met provincies;
  • BLM PLAN-keten heeft ruime ervaring in de processen van planvorming in de fysieke leefomgeving bij de overheid;
  • BLM VTH-keten heeft ruime ervaring in de processen van vergunningverlening, toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving;

Wij bieden:

  • een uitdagende functie in een energieke jonge werkomgeving voor 28 tot 36 uur per week (0,80 – 1 fte) voor één jaar met de optie voor verlenging. Indien van toepassing, is detachering vanuit je huidige werkkring (bijvoorbeeld een provincie) mogelijk;
  • een salaris van minimaal € 4.682,57 en maximaal € 6.618,07 per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 12 CAO Provincies) op basis van 36 uur per week. Afhankelijk van ervaring en kwalificaties is een arbeidsmarkttoelage bespreekbaar;
  • naast je salaris, een individueel keuzebudget (IKB) van circa 22%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het ook met voordeel inzetten voor bepaalde aankopen zoals een fiets, opleiding of thuiswerkplek;
  • een volledige vergoeding voor woon-werkverkeer op basis van OV 1e klas;
  • een telefoon en laptop van BIJ12;
  • een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid van € 6.000,- per 5 jaar;
  • een flexibele verhouding tussen thuis- en op kantoor werken;
  • een moderne, stimulerende en open werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station.

Reageren op deze functie?

Herken jij jezelf in het profiel en competenties en denk je een goede invulling te geven aan deze functie? Stuur dan je motivatiebrief samen met je cv naar HR via vacature@bij12.nl. Doe dit uiterlijk op 25 augustus 2024. De sollicitatiegesprekken worden ingepland na 26 augustus 2024. De vacature wordt omwille van de voortgang tegelijk intern en extern opengesteld. Er zijn geen intere kandidaten bekend. Bij gelijke geschiktheid krijgen interne kandidaten voorrang.

Voor meer informatie over de inhoud van deze functie kun je contact opnemen met Johan Kobes (Programmamanager) op telefoonnummer 06 1530 8529. Informatie over IPO-vereniging, BIJ12, organisatie en dergelijke kan worden verkregen via Frank Samsen (unitmanager BIJ12) op telefoonnummer 06 2515 2306. Bij geen gehoor kun je bellen met Mark van den Broek (BLM), via 06 8192 6699.

Toch niet de vacature voor jou?